tisdag 20 november 2012

Dags att ge fart åt New Space, Jan Björklund

Jan Björklund är Sveriges rymdminister. Nu reser han till Neapel i Italien för att delta i ESA-rådets ministermöte. Läs mer om mötet och besluten för femårsbudgeten som är uppe på agendan hos Populär Astronomi.

Det är en tid av förändring i rymdfarten. Rymdfarten tar steg ifrån de stora rymdorganisationerna. Vi började att se de första förändringarna när NASA fick börja att förändra sin strategi, särskilt efter Barack Obama lade ned Constellationprogrammet, det som skulle ersätta rymdskytteln.


New Space, start-ups inom rymdteknik och rymdfarten, har fått luft under vingarna genom att NASA definitivt går från utförare till beställare. ESA har varit i den rollen, fast med mindre lyckade resultat, som Galileo-programmet.

Detta därför att skälet till att läget under Obamaadministrationen är bättre då vi jämför med hur NASA såg ut tidigare. Många att frågar sig hur länge SpaceX kan hålla ut med sina låga priser. Kritik har kommit om att kursen bara handlar om att hitta en ersättning för skytteln fast genom företag som SpaceX, ett Solyndra i rymden.

Frågan är fel ställd, hur länge kan de europeiska länder hålla igång sitt rymd-SAS? Att ESA inte specialiserar sig? Ska man satsa på en uppgradering av Ariadne raketerna? Elon Musk på SpaceX tycker det, det mest av budgeten går till jordobservation och navigation.

Dags att ge fart för New Space även i Europa. Om ESA ska vara inblandat i rymdfart borde det vara som just infrastruktur och beställare, inte utförare av tjänster. Här skulle institutionerna och företagen, som dem bakom Rymdagendan, kunna arbeta mer förutseende och entreprenöriellt. Det är möjligt att öppna upp, raketerna kan finnas tillgängliga hos billigare alternativ.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Intressant

The challenge between natural and artifical?

We have no right to be afraid of the future! That was the message from Corriere della Sera’s former editor Ferruccio de Bortoli, thought-pro...